Monday, April 23, 2012

Gambar dan FB

بسم الله الرحمن الرحيم 

Hari ni sungguh penat~ walaupun kelas yang aku pergi 1 jer... 
(2 kelas lagi punting)
Aku tido lambat pagi tadi..dalam kul 5 pagi kot... gara-gara nak siapkan esemen JAVA yg Super Susah tu 
(cam Super Spontan pleeek~~)

Ok... itu intro jer... sekarang ni berbalik pada tajuk entri aku kali ni...
GAMBAR DAN FB

Ape problemnye GAMBAR ngan FB??
orang mesti fikir aku akan cakap
wey! ko xyah la pakai baju seksi cam tu, pompuan murahan!
ha'elaa~ bajet bagus je tangkap gambar ngan pakwe ko tu. Kompom kawen ke?
pakai tudung dah elok dah...tapi sanggul tu xbleh nak tinggi lagi???
Dan macam2 lagi...
 Nope!!!
Sangat2 la salah... sebab aku mmg xnak cakap pasal benda2 kat atas ni...

Aku just nak tegur, kalo bleh letak la gambar sendiri kat fb korang tu...
Kalo xcantik pon takpe, xdenye orang nak marah, tu kan fb ko...
kalo kate la, ade yg kutuk gambo ko..
Ko nasihatkan la dia...

"Semua ciptaan Allah ni mana ade yg buruk, cuma hati kamu tu je yg buruk sbb xbleh terima nikmat yang Allah dah cipta"
(mesti diam punyela dia pastu...)

Maybe ada yang Muslimah akan cakap, wajah itu aurat...
"let me correct you, yea"
(bak kata saiful apek)

Wajahnya bukan aurat tetapi ada kalanya ia menjadi aurat

Dalam mazhab syafie ada khilafnya berdasarkan ayat ke-30 dalam surah an-Nur.

Allah melarang wanita beriman menunjukkan perhiasannya, kecuali apa yang telah zahir daripadanya.
Ulama Syafie berpendapat makna "apa yang zahir daripadanya" adalah muka dan tapak tangan, tetapi bagi wajah yang boleh mengundang fitnah, ia tetap menjadi aurat.


Ok... kat sini nak aku tegaskan!!!
Bukanlah aku suruh korang expose sangat gambo2 korang kat fb tu...
TAK!!!

Kalo boleh buat satu album ade SATU je gambar, gambar muka korang, dari sisi pun xpe...
Asalkan orang bleh kenal korang ni sapa...
xperlu dari kepala sampai kaki gambar tu...dari dahi ke dagu je...

Tak perlu mekap2 bagai, tudung lilit2 sampai jerut leher sendiri...
TAK PAYAH~~
Tu la yg boleh timbul fitnah~ 
kalo takat tayang muka sendiri, dgn gaya neutral, tanpa mekap, aku tak rasa ada yang akan buat fitnah ngan gambar tu...
Then buat caption kenapa korang letak gamabr tu..
"bertujuan utk orang kenal siapa pemilik akaun fb ini"
(contoh je laa...)

Pastu kalo bleh public kan...
Bukan apa, sebab orang luar (yg belum jadi kawan) nak tau gak owner fb tu sapa...
lagi2 kalo korang guna nama pelik2
(which mean not using your own real name laa....addoooiii)

Mentibang Laut la, Mengkudu Masak Ranum, Sudu Patah, Kepala Paip...blaa..blaa..blaa...
dah la guna nama yg bukan nama korang, pastu guna lak gambo yg bukan gambo korang...
Pantang letak nama Mengkudu, gambo mengkudu le yg diletaknya...
(elok le sangat)

how do you expect others can know who are you?

Tapi kalo rase nak teruskan juga...
Takpelaa... xpaksa korang ikut cara aku...
=)


Assalamualaikum~~ 


TiqAziz luv +1

2 comments:

  1. pergh...aku suke gile entry ni...! haha.. mentibang laut n kepale paip tak bley bla!

    ReplyDelete
  2. kalo boleh LIKE da lama aku like komen ko tu...hahaha

    ReplyDelete